Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Min finaste <3

söndag 29 december 2013

Summering av utställningsåret 2013

Det här är ett inlägg som jag har tänkt en del på men inte riktigt vet hur jag ska utforma... för hur summerar man ett sånt här fantastiskt år?! Skulle försöka rangordna händelserna i ordning efter vilken som betydde mest, men det betyder ju att nåt måste komma sist och det är inget som jag är mindre nöjd med, bara mer nöjd med annat. Så beslutade mig för att göra en topp 3, och sedan kommer resten av meriterna på "delad plats" :)

Innan jag börjar så ett par rader om "Stora Stockholm". Det var första gången vi var där, kul show men inte lika bra som MyDog (om man nu ska jämföra de stora drakarna) när det gällde shopping och framkomlighet. Enklast med shopping på ett ställe och rastorg på ett och ringar på ett annat tycker jag, här var det blandat så blev lätt kaosartat. Undra hur många jag körde på när jag skulle ta mig ut med hund, bur och vagn mitt under rusningstiden för shoppingen ;-)

Resultatet då? C var absolut inte den här domarens typ. Vi var 9 hanar i chkl och alla fick excellent men hon kan ju bara behålla 4 och vi var inte en av dem. Så är det ibland! Konkurrensen var hård, fast det går ju vinna ändå, som tex i Lilleström, men då måste ju C vara domarens typ :) Nya tag nästa år!

Lite bakgrundsinformation så blev Chance 2 år den 17 mars, och där med "lovlig" att få ta sitt första championat.


TOPP TRE ej i ordning

C.I.E - Att ta det internationella championatet 1 år och 1 dag efter han tog sitt första cacib. Han tog sitt första cacib på första försöket som unghund på internationell utställning. Sedan dess har han tagit 14 st i 4 olika länder.

Best Of Group - BIG

I Leipzig i augusti blev han inte bara Tysk Vinnare 2013 och BIR. Han gick också hela vägen i gruppen och slutade som BIG1! Det var den mest galna upplevelse vi någonsin har haft, och han showade som aldrig förr. Känslan sitter kvar och vi plockar fram den då och då när vi behöver minnas.

Norsk Vinnare 2013

Det här är också med i topp 3. Inte bara för att det var galet många anmälda (förvisso föll det ifrån en del som det brukar när antalet är närmre 100, och det har jag så klart fått påtalat till mig, men jag ser inte att den här meriten är mindre värd för det), utan också för att den är en domare som verkligen kan rasen. Han tog in tollaren till Danmark 1982 och har sysslat med rasen sen dess. Respekt!

***

Övriga meriter under året
Svensk Utställningschampion och BIR 12 dagar efter att han fyllde 2 år
Norsk Utställningschampion och BIM i juni första försöket på NKK så därmed cacib också
Dansk Utställningschampion och BIM x 2 på Bornholm i augusti
Genom de här tre championaten så blev han också Nordisk Utställningschampion

Utöver norsk vinnare har vi hunnit med att bli Tysk Vinnare 2013 och även Köpenhamnsvinnare 2013


Chance vann årets rasvinnare i Danmark, det vill säga, att han är den mest vinstrika tollaren i Danmark under 2013

Samma tävling finns i Norge och där slutade han som nr 2! (deltagit på 2 utställningar)

Han har också tagit ytterligare en placering i grupp 8 i Sverige, det var i Borås i juni som han blev 
BIG-4

Det finns också 3 cert plockade i Tyskland, där man behöver 5 st, så ett av målen inför nästa år är att ta championatet där.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar