Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Min finaste <3

onsdag 7 november 2012

Otillräckligt?

Det här har jag tänkt på ett tag, och det kom upp nu igen... Gör man inte tillräckligt med sin hund om man "bara sysslar med utställning"? Hur lever ni era liv? Jag kan berätta hur jag lever mitt... utöver Sicko (11 år) och Chance (1,5 år) så har jag en sambo med egna intressen, en son på 4 år, ett hus på 220 m2 och ett heltidsjobb som kräver 7 mil enkel körning varje dag... Jag går upp kl 05.20 varje dag och är hemma vid 17 tiden. Då lagar vi mat, äter, plockar undan och slaviskt så går jag en timme varje kväll med mina hundar. Sen sitter jag i soffan en stund på kvällen om jag hinner innan jag måste gå och lägga mig för att orka gå upp strax efter 05 nästa dag och köra 7 mil igen, och igen och igen... 

Frågan kommer då, gör du inget annat med din hund än utställning? Nej, vi lever vardagsliv just nu. Nej, jag hinner inte träna flera timmar per kväll, jag hinner inte gå på alla kurser jag önskar. Men jag hinner ge mina hundar skogspromenader flera ggr i veckan, stimulans på jobbet (de är med mig varje dag) och socialt umgänge. Är det otillräckligt? Mår Chance dåligt för att han BARA får åka på utställningar på helgerna? 
Vi tar ofta med oss dummys i skogen och kör lite med och jag har lagt fler timmar än jag kan räkna på att träna han inför utställning. För det är inte bara att springa in i ringen och tro att hunden ska visa sig från sin bästa sida. Det har jag prioriterat för att JAG OCH CHANCE tycker att det är roligt. Han älskar att visa upp sig! 

Är jag en dålig hundägare för att jag inte kör lydnad, bruks, jakt, spår etc precis nu? Måste jag bli ifrågasatt för det? 

Kommentera gärna! 

Här är lite bilder på "stackars Chance" som bara får hänga med sin matte 24/7 (vilka hundar får det?!), gå långa rundor i skogen, gå på massage varannan vecka, äta den finaste maten, promenad en timme varje kväll, apportera, simma så mycket han orkar, leka och LEVA! 










3 kommentarer:

  1. Hej Elin! Jag tycker faktiskt att själva grejen med "BARA utställning" som aktivering är alldeles för lite för en tollare. Om man vill hålla på med BARA utställning tycker jag att man ska köpa en mindre aktivitetskrävande och mer sällskaps- och utställningsras.

    MEN (stort men) du håller ju inte på med BARA utställning. Att aktivera sin hund tycker inte jag först och främst går ut på att ta sig till tävling, eller ens att hålla med på grenar där det överhuvudtaget går att tävla. Hunden i sig bryr ju sig egentligen inte om tävlingar och titlar hit och dit. Aktivering tycker jag handlar om sådant som du håller på med, dvs meningsfulla dagar med skogspromenader och bara ett aktivt liv i allmänhet! Inte att man bara tror att ett varv runt kvarteret och lite kliande på magen räcker.

    Sen tror jag att många reagerar som de gör just bara för att tollaren passar så bra till olika hundsporter och tänker då att man nästan måste hålla på med sådant :)

    Så ne, du är inte otillräcklig. Snarare väldigt tillräcklig som till och med har möjligheten att ta med dina hundar till jobbet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul med utförlig kommentar!

      Det verkar liksom vara själva momentet utställning som stör, inte om mina hundar är aktiverade eller inte. Jag kan nästan lova att om jag "bara" sysslat med lydnad eller "bara" jakt så hade det inte låtit så här. Folk som inte sysslar med show tycker att det är helt meningslöst och det enda "riktiga" man kan göra med sin hund är något av ovan nämnda..



      Radera
  2. Som jag sa, många som köper tollare för att det är en ras som passar till så många sporter :) Det sitter nog mer i de personer som kritiserar dig än vad de sitter i dig och din aktivering av dina hundar. Jag menar, de har själva skapat en bild på hur det ska vara, och givetvis är det man själv gör alltid bäst... (ironi) ;)

    SvaraRadera